Co nabízíme
Školní vzdělávací program
S využitím vlastností přírody a poznatku, že vše se odvíjí od přírody a země, jsme vybrali název pro náš ŠVP:
" Kam mě nohy donesou ".
Naše vize je vytvořit mateřskou školu s lákavým prostředím a mnoha podněty. Takovou, která působí domácky, ale nenahrazuje rodinu. S pevnými pravidly a nadšenými dětmi.
Podle slov Jana Wericha se snažíme vychovávat budoucí generaci.
"Já mám rád děti a mám k nim úctu, protože jsou to lidi v tom nádherném věku, kdy ještě každý má šanci stát se slušným člověkem." (J. Werich)
Vytváříme nové cesty v práci s dětmi, zvyšujeme podíl spontánních činností, využíváme integrované činnosti i skupinovou práci. Hledáme optimální způsoby práce s dětmi, využíváme k tomu poznatků ze vzdělávání a literatury.
Snažíme se zlepšovat spolupráci s rodiči a zapojovat je co nejvíce do života školy.
ŠVP s názvem: "Kam mě nohy donesou" má celkem 4 tématické bloky podle ročních období. Tyto oblasti vzdělávání se navzájem prolínají. Jednotlivé integrované bloky jsou zpracovány do témat většinou na dva týdny (podle potřeb jednotlivých tříd)
JARO : Příroda se probouzí
LĚTO : Příroda se raduje a my s ní
PODZIM : Příroda vypravuje
ZIMA : Příroda se chystá ke spánku
Jsou stanoveny cíle, ke kterým chceme v určeném tématu dospět, nabídka činností se vzájemně prolíná a jsou v nich zastoupeny všechny stránky – rozumová, pohybová, hudební, výtvarná i pracovní. Plány dále zahrnují metody práce, nabídku pohybových aktivit, poslech hudby, četby i pomůcky, které při práci využijeme.
Vlastní metody práce se snaží zaměřit na tvořivou hru, skupinové činnosti. Náplň práce se v jednotlivých třídách nepatrně liší, je brán zřetel na věkové a individuální zvláštnosti dětí i třídy .
Logopedická činnost v MŠ Z. Fibicha
Na začátku školního roku probíhá v MŠ orientační logopedický průzkum, jehož cílem je včasné odhalení logopedických vad.
Zjišťujeme, zda komunikační schopnosti odpovídají věku po stránce zvukové i obsahové. Prevence probíhá ve dvou fázích:
A) orientační - vyšetření výslovnosti, motoriky, sluchu, zrakového vnímání, slovní zásoby a porozumění řeči
B) průpravná - dechová cvičení
- práce s dechem, napodobování zvuků
- artikulační cvičení - cvičení pohyblivosti jazyka, polohování a pohyblivosti rtů, cvičení
mimického svalstva
- smyslové vnímání - opakování slov, rozvíjení vět, recitace básní, porozumění významu slov
- rytmické schopnosti - vytleskávání rytmu, hra na nástroje
- grafomotorika - uvolňování svalstva
Pokud jsou u dětí zjištěny logopedické vady, které vyžadují odbornou péči, jsou doporučeny do logopedické poradny, kde kliničtí logopedi zahájí odbornou nápravu.
Poté si děti přinášejí do MŠ úkoly z poradny, podle kterých je s dětmi pracováno. Činnost je prováděna logopedickými asistentkami školy paní učitelkou Novotnou a paní učitelkou Trefilovou.
Spolupráce mateřské školy
- s rodiči
- denní kontakt
- besídky pro rodiče
- poradenská činnost
- odklady školní docházky
- logopedická péče
- dílničky s rodiči
- s 8. ZŠ a 11.ZŠ, SPgŠ Most
- návštěva 1.třídy s dětmi před zápisem do ZŠ (děti si vyzkouší účast na hodině se školáky)
- vánoční koncert pěveckého sboru
- Mikulášská nadílka se studentkami z SPgŠ
- s Pedagogicko-psychologickou poradnou
- s odbornou pracovnicí PPP se provádí testy s dětmi, u kterých není plně prokázána školní zralost za účasti zákonného zástupce
- využití poradenské služby
- s logopedickou poradnou
- procvičování vad výslovnosti s dětmi, které poradnu navštěvují
- s městskou policií, hasičským sborem
- besedy
- s Městskou knihovnou, Planetáriem
- seznamování s prostředím knihovny, prohlídky a besedy
- s divadlem Rozmanitostí
- divadelní představení
- s házenkářským týmem Černí andělé
- tréninky nejstarších dětí (míčové aktivity) s trenérkami DHK
- s fotbalovým klubem Souš
- tréninky nejstarších dětí s trenérem FK
- s 3. ZŠ
- předškoláci dochází na plavecký kurz