Chystáme se do Krtečků
Vážení rodiče,
během třídní schůzky na začátku školního roku jsme spolu hovořili o dovednostech, jež by se Vaše dítko mělo v průběhu školního roku naučit. Je důležité, aby děti tyto dovednosti na konci školního roku ovládaly – aby nás příští školní rok nic nebrzdilo v přípravě na základní školu.
Proto jsem se rozhodla připravit seznam dovedností, které by mělo Vaše dítko na konci školního roku ovládat. Na všech samozřejmě s Vašimi dětmi stále pracujeme a budeme pracovat i nadále. Žádáme Vás však, abyste společně vše procvičovali i doma.
Pokud bude Vaše dítě vše ovládat, bude spokojené, samo sebou jisté a bude ve školce rádo spolupracovat. Zvládne poté náročnou přípravu na základní školu mnohem lépe.
Děkujeme Vám za spolupráci,
Třída Berušek.
SEBEOBSLUHA
Hygiena:
- správně a samostatně používat toaletu (opravdu je čas, aby si Vaše dítko umělo utřít zadeček)
- dokáže se samo vysmrkat (používat jednorázové kapesníky)
- umí si pustit vodu a důkladně si umýt ruce mýdlem a vodou (dbejte na správný postup při mytí rukou)
Oblékání:
- samostatně se obléká a svléká
- umí si obléknout čepici a rukavice (i prstové)
- samostatně se obuje a vyzuje
- rozepne a zapne si knoflíky a zip
- rozváže si tkaničky u bot (ve 3. třídě se budou děti učit je zavázat)
- složí, převrátí a uklidí si oblečení na předem určené místo (oblečení na ven dávejte do spodní přihrádky – děti si vše berou samy – na horní jim dejte oblečení, co mají domů)
Stolování:
- jí samostatně lžící a příborem (nůž nahrnuje jídlo na vidličku, učíme i správný úchop – jíst příborem se budeme učit od začátku března)
- jídlo mu zůstává v talíři (udržujeme na stole pořádek)
- nalévá si pití z konvice
- během celého jídla sedí u stolu (neodchází, netočí se na židli, nohy zůstávají pod stolem)
- umí si samostatně prostřít
- nemluví s plnou pusou
- po jídle si uklidí své místo (talíř, příbor, skleničku)
- pokud něco omylem vylije nebo rozsype, uklidí si po sobě (používá hadr a smetáček s lopatkou)
MOTORIKA
Hrubá:
- přejde rovně po čáře
- stojí na špičkách s otevřenýma očima
- zvládá poskoky na jedné noze
- ovládá chůzi po mírně zvýšené ploše
- vyhýbá se předmětům i lidem ve své dráze, do nikoho a ničeho nebourá
- při chůzi klade jednu nohu před sebe stylem pata\špička
- chodí samostatně po schodech a střídá nohy
- hází míč do výšky horním obloukem a chytá jej obouruč
- z lehu na zádech se dokáže postavit bez držení rukou
- dokáže se naučit a zopakovat jednoduchý taneček
- tančí na hudbu (jen neběhá a neposkakuje, ale skutečně tančí)
- plazí se pod nízkou překážkou, přelézá různé překážky a zdolává slalom
- zvládá plynulou chůzi se správnými pohyby paží, ovládá chůzi s různými polohami paží
- zvládá pohotové přechody ze stoje do různých poloh podle povelu
- umí plynulé převaly (tzv. sudy) i na mírně šikmé ploše, kotoul vpřed bez dopomoci
- střídá běh a chůzi na zvukové a světelné signály
Jemná:
- samostatně stříhá obrázky podle linie okrajů (bezpečně drží nůžky – stříhá od těla a druhou rukou si papír otáčí)
- kreslí, maluje, lepí (i podle zadání)
- otevírá a zavírá dlaně postupně po jednom prstu
- rozezná hmatem měkké od tvrdého, hladké od hrubého, teplé od studeného, pevné od kapalného
- obkresluje obrázky
- vyválí váleček mezi dlaněmi a mezi dlaní a podložkou, ohýbá okraje placky, vytváří jednoduché předměty (misky, talíře košíčky) vtlačováním, vytahováním a slepováním modelovacího materiálu
KRESBA
- postava je k rozpoznání – má hlavu, krk, trup, končetiny (ne jen jednoduché čáry), detaily (oči, nos, ústa, uši, vlasy, prsty, boty, apod.)
- dítě již nekreslí tzv. hlavonožce
- umí nakreslit spirálu, vlnovku, šikmou čáru, kruh
- umí správně držet tužky, nůžky, štětec, lepidlo
- při vybarvování již nepřetahuje, vybarvuje čáru vedle čáry (nečmárá)
- umí spojit dva předměty rovnou čárou
- při lepení papír potře lepidlem a umí lepenou část otočit a připevnit na dané místo
- kreslí na základě citového prožitku (zážitky z rodiny, z vycházek, z výletů, z pohádek), jednoduchou formou znázorní dopravní prostředky (auto, vlak, letadlo, loď), apod.
ZRAKOVÉ VNÍMÁNÍ, PAMĚŤ
- pojmenuje všechny základní barvy, rozpozná i některé odstíny, dokáže je najít v místnosti
- odliší jiný obrázek v řadě
- poskládá obrázek z několika částí (puzzle)
- pamatuje si 3 – 5 předmětů a pozná, který chybí
- pozná, co se v místnosti změnilo
- pozná, který kamarád chybí a zná i jména všech dětí ze třídy
- určí prostorové pojmy např. před, za, nad, pod, vedle, mezi, vlevo, vpravo apod.
- dokáže seřadit tři předměty podle velikosti
- dokáže rozdělit předměty podle barvy
- rozeznává daleko, blízko, první, poslední, uprostřed
- zapamatuje si jednoduchou píseň a báseň
- umí pojmenovat některá zvířata\ptáky, stromy\květiny, dopravní prostředky, předměty denní potřeby a vše v jeho okolí
- pojmenuje části lidského těla a na svém těle ukáže různé detaily
VNÍMÁNÍ ČASU
- přiřadí činnosti obvyklé pro ráno, den, večer, noc (některé děti i pro dopoledne, poledne, odpoledne)
- pojmenuje roční období (jaro, léto, podzim, zima) a charakterizuje je několika typickými znaky
ŘEČ
- ukáže obrázek podle aktuální situace
- poslouchá pohádky, chápe děj, v krátkosti jej zopakuje
- vypráví podle obrázků
- užívá čas minulý, přítomný a budoucí
- využívá všechny druhy slov
- mluví gramaticky správně
- tvoří celé věty a v nich i odpovídá na otázky
- informuje o zážitcích, pocitech, přáních
- předá krátký vzkaz
- pozná známé písně podle melodie
- zopakuje větu
- umí rozdělit slovo na slabiky
- přednese píseň, báseň
- řeč je zřetelná a správná (pokud není, je nezbytné si domluvit návštěvu u logopeda a pravidelně řeč procvičovat doma v klidném prostředí)
MATEMATICKÉ PŘEDSTAVY
- napočítá do deseti
- rozliší nízký\vysoký, úzký široký, prázdný\plný, méně\více
- seřadí 3 prvky podle velikosti
- pojmenuje nejmenší, největší
- rozezná geometrické tvary – kruh, čtverec
SOCIÁLNÍ DOVEDNOSTI
- umí požádat o pomoc
- používá slova – prosím, děkuji, dobrý den, na shledanou
- umí se omluvit za svou chybu
- projevuje soucit, poskytuje útěchu
- rádo se kamarádí
- vůči mladším dětem se chová ochranitelsky
- dodržuje domluvená pravidla slušného chování a zdvořilostní pravidla
- spolupracuje, zapojuje se do činností
- umí počkat, až na něj přijde řada
- správně reaguje na pokyny
- na veřejnosti se chová přiměřeně
- požádá o dovolení, aby si mohlo hrát s určitými hračkami nebo pomůckami
- umí se domluvit na řešení problému a postupu spolupráce
- dokáže se svěřit se svým trápením
- respektuje ostatní osob s chová se k nim zdvořile
- plní pokyny bez prodlení
- zná základní pravidla silničního provozu, správně reaguje na červený a zelený signál semaforu (rozhlédne se před vstupem na vozovku, nezdržuje se na ní), zná některé dopravní značky, uvědomuje si možná nebezpečí na silnici
HRY
- zvládá hry pohybové, konstruktivní, námětové, společenské a rukodělné
- vyhledává hraní s dětmi
- samostatně a tvořivě využívá různé hračky a pomůcky, stavebnice – vytváří složitější útvary podle předlohy i podle své fantazie
Další články
Berušky - tvořivé dílničky k Mezinárodnímu dni rodiny
Úterý, 09.05.2023Srdečně Vás zveme dne 15. 5. 2023 na tvořivé dílničky k Mezinárodnímu dni rodiny. Společně s dětmi si budete moci vytvořit vázu nebo dekorativní kamínek. Začínáme v 16:00 hodin.
Více informacíBerušky - Rodinné fotografie 2. 5. - 12. 5.
Středa, 03.05.2023Vážení rodiče, chtěli bychom Vás poprosit, aby ve dnech 2. 5. - 12. 5. 2023 Vaše dítě přineslo jednu rodinnou fotografii, kde jste všichni pospolu. Budeme si během těchto dní povídat o rodině a naši…
Více informací